Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). We bespreken dit plan jaarlijks met leerlingen en hun ouders. Hierin staat wat een leerling kan en wat hij de komende vier jaar kan leren. Daarnaast maken leraren groepsplannen voor hun lessen.

Hoorrecht

Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn ontwikkelingsperspectief. Dat noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we luisteren naar leerlingen als we beslissingen over hen nemen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte praten zo mee over hoe hun eigen ondersteuning eruit komt te zien.

Wat heeft je kind nodig?

In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken.

Wat betekent dat voor de lessen?

Alle lessen die een leerling volgt, hebben een doel. De leraar stelt doelen op of werkt met kerndoelen/ examen eindtermen. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. De mentor stelt een groepsplan op, waarin staat beschreven in welk arrangement de leerling valt. Dit kan zijn het basisarrangement, ondersteunend arrangement of het intensieve arrangement. De mentor beschrijf hierbij wat een leerling nodig heeft in zijn ontwikkeling.

Waar groeit je kind naartoe?

Leerlingen bij ons op school hebben als uitstroomprofiel leerroute 6-7. Dit houdt in dat ons onderwijs zo is ingericht dat een leerling na het behalen van het diploma door kan stromen naar de havo of het mbo (middelbaar beroepsonderwijs).

Hoe doet je kind het in de praktijk op school?

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van je kind bij in een digitaal systeem. Op het Vester College is dit Somtoday. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde cijfers, de aan-, afwezigheid en de toetsen.