Uitstroomprofielen en leerroutes

Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor
op uitstroom naar:

  • Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op uitstroom naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) niveau 2, 3 of 4 of naar de havo.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Op het Vester College bieden we diplomagericht onderwijs, leerroute 6 en 7 aan. We kijken naar IQ, maar ook naar schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren.

In de onderbouw

Leerlingen volgen theorie- en praktijkvakken. Ook besteden we aandacht aan ‘leren leren’ en loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). We besteden ongeveer 6-8 lesuren per week aan praktijkvakken. Daarnaast hebben we themaweken waarin we ontdekkend leren en eropuit gaan. Elke week sluiten we af met een keuzeactiviteitenprogramma. Leerlingen maken dan zelf een keuze uit een aantal creatieve- en sportieve activiteiten. Deze workshops geven we vaak in samenwerking met Cultura en met ondersteuning van jongerenwerkers vanuit Malkander.

Bovenbouw beroepsgerichte leerweg

Leerlingen in de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg volgen het beroepsgericht profiel Dienstverlening & Producten (D&P). In dit profiel staat oriëntatie op uiteenlopende arbeidsgebieden met een geïntegreerde loopbaanbegeleiding centraal. We hebben veel aandacht voor talenten en persoonlijke ontwikkeling. Stage is een belangrijk onderdeel van ons beroepsgerichte profiel D&P. Zo worden leerlingen goed voorbereid op de toekomst.

Bovenbouw theoretische leerweg

Leerlingen in de theoretische leerweg volgen het beroepsgerichte profiel Economie en Ondernemen. Naast leervakken krijgen zij de praktijkvakken lichamelijke opvoeding en cultureel kunstzinnige vorming (CKV). In het kader van LOB (loopbaanoriëntatie en begeleiding) zullen de leerlingen in de derde klas instellingen en bedrijven bezoeken en praktijkopdrachten uitvoeren. Vanuit dit uitstroom-profiel kunnen leerlingen doorstromen naar verschillende beroepsopleidingen binnen het mbo of doorstromen naar de havo.

Overstappen

Gedurende het schooljaar kijken we bij alle onderbouwleerlingen of een overstap naar het regulier onderwijs haalbaar is. Denken we dat dit mogelijk is dan gaan we zorgvuldig, samen met de leerling en ouders, het samenwerkingsverband en het reguliere voortgezet onderwijs in gesprek hierover. Zitten leerlingen eenmaal in de bovenbouw en zijn ze gestart met het (tweejarige) examenprogramma dan is een overstap niet of nauwelijks meer haalbaar.